Založ si blog

Vymiera slovencina?

Momentalne sa stale niekde rozprava, ze anglictina sa rozsiruje po celom svete a ze onedlho sa bude rozpravat len nou a ze slovencina postupne zanikne a atd atd…

Nuz priznam sa, ze nie tak celkom mi lahodi, ked vsade naokolo sa nahradzaju nase slovenske slova tymi anglickymi. Ba co viac! Oni sa dokonca aj sklonuju so slovenskymi koncovkami. Ved je to nechutne…

„Nemali by sme missnut prilezitost urobit ten call ASAP“. Ano, este anglicke skratky som zabudla. Ved ako uz by len vyzeralo ASAP v slovenskom preklade: TSASLD (pre menej zainteresovanych, As Soon As Possible – Tak Skoro Ako Sa Len Da). Coraz viac sa nam nas slovnik plni anglickymi vyrazmi a je to velmi moderne. Je to cool. (v mojom ponimani je to troska smiesne…) A je to vsade. V nasej komunikacii, aj tricka maju, v poste… Uz sa nehovori Pre a Od, ked chcete poslat postu, uz sa vravi : To, From. Na tricku nosia ludia I´m so sexy.. Pravda, Som velmi sexy zeny vyzera troska priblblo…

Najviac som bola prekvapena, ked som pocula z ust jedneho cool znameho na basketbalovom zapase bc prievidza: Tento system je uz troska outdated… Celkom ma to pobavilo. Moje maily disponuju coraz vacsim poctom pismenok ako „w“, „q“… Ale s pokorou priznavam, ze aj ja sama som tak troska zmagorena, pretoze sa mi sem tam stane, ze neviem povedat nejake slovicko po slovensky… Pomahame si, ako sa len da, ulahcujeme si komunikaciu, potom sme zmateni, ked nahodou niekto na nas pozera pohladom „ CO?“ Cim dalej tym menej si namahame mozog. Stavame sa mensimi.. (s prepacenim za vyraz). Ale hlavne ze sme kúl a ap tu dejt…

Je to smutne, ze niektore veci vieme lepsie vyjadrit jazykom, ktory nam nie je vlastny. Ako keby to bolo jednoduchsie. Napriklad: I love you, Sorry…

Konieckoncov, anglictina sa vtiera vsade. Osobne nie som zaujata proti tomuto jazyku. Som zaujata voci tomu, ako sa s nim naraba v nasej krajine. A s tym vlastne samotny jazyk nema nic… Chybaju mi rydzo slovenske rozpravky, Macko Usko nahradeny Mackom Pu, Matko a Kubko, Vila Blazejka (uz si nepamatam ako sa to volalo), Mato a Klingacik….. A aj slovenske mena ako Zuzka, Maria, Hanka, Palko, Jozko… Uz sa rodia ap tu dejt deti…

Ja nie som nejaky obhajca a zastanca a neviemcoeste slovenciny, ale myslim si, ze toto je mensia krivda. Mozno je to prostredim, v ktorom sa pohybujem, mozno nie, ale nieco na tych uvahach o vymreti jazyka bude. Neverim, ze vymrie, pretoze ma vela svojich silnych stranok.. Ako by ste napriklad po anglicky povedali „kečupíček, knižôčka, najsam, ľaľa, vôľ nebyť, ´sťa, čoby, ponajprv…“ Chcela by som raz zozbierat vsetky zaujimave slovenske slovicka. Potom ich zoradim podla abecedy a napisem sem. Vlastne, piste mi vase oblubene slova!!!! Niektore si potom same na oblecenie 🙂

Nuz, odbocila som.. Ja si nemyslim, ze slovencina vymiera..

Na zaver jedna recnicka otazka: a preco prave anglictina…..?

Otrasne podmienky

15.03.2014

Sľúbila som, že napíšem o superluxusnom ubytovaní, ktoré nám veľkodušne zaistila agentúra a o ktoré sme sa museli deliť s myšami, mačkami a opilcami. Do Prahy sme dorazili o pol dvanástej večer. Nie o ôsmej, pol deviatej, ako nám bolo sľubované. Po skoro 18 hodinách cesty autobusom, pričom posledných piatich hodinách bez akejkoľvek prestávky, lebo „máme [...]

Vtipne prihody z bazaru

10.03.2014

Človek by neveril koľko zábavy zažije pri takej obyčajnej činnosti, akou je predaj vecí cez internetový bazár. Občas naozaj neviem, či sa mám smiať alebo plakať nad všetkým čoho sú ľudia schopní, keď chcú ušetriť. Každý chce predať čo najdrahšie a kúpiť čo najlacnejšie, to je jasné. Ale niektorým ide asi iba o to aby ma pobavili. Nákupy „z druhej [...]

Den volna

04.03.2014

Mam pauzu. Zdieraci mi prave nemaju co dat robit, lebo je pondelok a basket uz skoncil, takze ma hadam nebudu platit hodinu naprazdno, tak ma poslali cakat, ale pritom nebyt daleko a byt na telefone. Apropos, keby ste niekto robili pre menej zdieracskeho az prostoducheho zamestnavatela a chceli mi zavolat, moj miestny mobil je +356 …. . Pocas basketbalovych zapasov robim v tej irskej krcme. [...]

France Macron

Pred letnou olympiádou minister atentátov spustil jarnú ofenzívu proti teroristom

19.04.2024 07:00

Obava z možnej masakry v Paríži. Keby hrozil teroristický útok, organizátori by presunuli slávnostný ceremoniál na jedno z dvoch náhradných miest.

Milei

Ďalšia posila pre NATO: Argentína chce byť globálnym partnerom

19.04.2024 06:50

Argentína má od roku 1998 strategické vzťahy s ozbrojenými silami USA, hoci nie je plnoprávnym členom NATO.

Russia Ukraine War

ONLINE: Trump: Prežitie Ukrajiny je dôležité aj pre USA. Hýb sa Európa, daj viac peňazí

19.04.2024 06:15, aktualizované: 07:25

Prežitie Ukrajiny v súčasnej vojne proti Rusku je dôležité tak pre Európu, ako aj pre Spojené štáty, uviedol americký exprezident Donald Trump.

Ukrajina

Ukrajina aj Izrael. Zvládla by EÚ dve vojny?

19.04.2024 06:00

Pre Ukrajinu hľadajú protivzdušnú obranu, na Blízkom východe chcú zabrániť stupňovaniu napätia. Na tom sa zhodli lídri krajín EÚ.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 10
Celková čítanosť: 22230x
Priemerná čítanosť článkov: 2223x

Autor blogu

Kategórie